Ranskalainen öljy -yhtiö valmistaa uutta kilpapolttoainetta sellaisista asioista kuin ”viinisakkasta ja rypäleen puristemassasta”.

Viini ja moottoriurheilu voivat kuulostaa kauhealta yhdistelmältä. Mutta kun viini vaikuttaa moottoriin, tulokset voivat auttaa vähentämään kilpa-autoilun hiilidioksidipäästöjä yli 65 prosenttia.

Ranskalainen TotalEnergies-öljybrändi ilmoitti hiljattain julkaisevansa uuden 100-prosenttisesti uusiutuvan polttoaineen kilpa-autoille nimeltä ”Excellium Racing 100”- ja vaikka autoharrastajat saattavat olla kiinnostuneita tämän biopolttoaineen teknisistä yksityiskohdista, me muut olemme kiinnostuneempia siitä, miten se valmistetaan: käyttämällä viinintuotantojätettä.

Mansin 24 tuntia ajavan Automobile Club de l’Ouestin puheenjohtaja – lisäsi: ”Lisääntynyt tietoisuus sosiaalisista ja ympäristöasioista viime vuosina on saanut moottoriurheilumaailman keskittymään syvästi näihin asioihin.” Onkin luultavasti turvallista sanoa, että viinijätteen käyttäminen polttoaineen valmistamisessa lisää tietoisuutta entisestään.

TotalEnergies selittää, että Excellium Racing 100 alkaa bioetanolilla, ”joka on valmistettu viiniteollisuuden tähteistä, kuten viinisakasta ja rypäleen puristemuodosta” – tuloksena suorituskykyinen polttoaine. Yrityksen mukaan lopputuotetta käyttävien autojen hiilidioksidipäästöt ”vähenisivät välittömästi” vähintään 65 prosenttia.

”Tavoitteenamme on olla merkittävä toimija energiasiirtymässä ja päästä nolla-hiilidioksidipäästöihin vuoteen 2050 mennessä yhdessä yhteiskunnan kanssa”, totesi TotalEnergiesin toimitusjohtaja Patrick Pouyanné tiedotteessa. ”Kehittyneillä biopolttoaineilla on kiistaton rooli autettaessa liikennealaa vähentämään välittömästi hiilidioksidipäästöjään. Tämä 100 -prosenttisesti uusiutuva polttoaine, joka tulee saataville moottoriurheilussa heti vuonna 2022, on täydellinen esimerkki. Energiayhtiö TotalEnergiesille kilparata on enemmän kuin koskaan ulkoilmalaboratorio.”
Tämän mukaan TotalEnergies sanoo, että uusi polttoaine esitellään ensi vuonna osana FIA World Endurance Championship -kilpailua (WEC) – myös Ranskan omalla 24 tunnin Le Mans -tapahtumalla, joka tunnetaan nimellä ”maailman vanhin aktiivinen kestävyyskilpailutapahtuma” – se on kirjaimellisesti 24 tuntia kestävä autojen kestävyystesti.
”Kestävyysurheilu on luonteeltaan aina toiminut erinomaisena tutkimus- ja kehitysalustana, ja on tärkeä virstanpylväs saada FIA:n kestävyyden maailmanmestaruuskilpailu siirtymään 100 -prosenttisesti kestävään polttoaineeseen”, FIA: n puheenjohtaja Jean Todt totesi. ”FIA:n päätavoite on ottaa käyttöön kestäviä energialähteitä kaikissa moottoriurheilulajeissaan, mikä avaa tietä hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle, mikä heijastaa täydellisesti ”kilparadalta autoteille”- strategiaamme ja FIA:n PurposeDriven-liikettä.”

Pierre Fillon – Le Mansin 24 tuntia ajettavan tapahtuman järjestäjä Automobile Club de l’Ouestin puheenjohtaja – lisäsi: ”Tietoisuuden lisääminen sosiaalisista ja ympäristöasioista viime vuosina on saanut moottoriurheilumaailman keskittymään syvästi näihin asioihin. ” Ja on luultavasti turvallista sanoa, että viinijätetteen käyttäminen polttoaineen valmistamiseen vain lisää tietoisuutta entisestään.

 

Alkuperäinen artikkeli: https://www.foodandwine.com/news/wine-waste-racecar-fuel